top of page

28 - Kærlighed og frygt i Islam

 

Kærlighed og gudsfrygt er essentielle religiøse kvaliteter, som skal være i balance. Af kærligheden kommer nærvær med Allah og smukke handlinger. Gudfrygtighed sikrer disciplin og anger. Vi skal udfordre religiøs læring, hvor frygten hersker mens kærligheden negligeres. Dyrk Allahs kærlighed og kærligheden til Allah og Profeten. Kærlighed og barmhjertighed over for alle skabninger er indbegrebet af Profetens vej.  

 

Novelle: "dobbeltliv"

Nadin på 24 år lever et splittet dobbeltliv. I perioder fester hun vildt med sine veninder, tager på diskotek og drikker og ryger hash, danser natten igennem, og har løse seksuelle forhold til forskellige mænd. I andre perioder vender hun sin livsstil på hovedet i anger og fortrydelse: Hun begynder, at gå religiøst klædt og overholder sine bønner, hun dropper festerne og holder sig langt væk fra alkohol eller stoffer. Dette varer i en periode, indtil hun igen skifter og vender tilbage til den modsatte livsstil. 

På grund af sine hyppige angstanfald er Nadin begyndt at gå til psykolog. Hun er bange for Guds straf og frygter ildens pinsler. Hendes livlige fantasi gør, at hun, siden hun var barn, husker at have ligget søvnløs om natten af frygt. Hun har også haft mareridt, hvor hun ser sig selv få brændt huden af igen og igen. Gennem samtalerne med psykologen finder Nadia ud af, hvor frygten kommer fra. Gennem hele sin barndom har hun hørt på sin mors formaninger, altid pakket ind i trusler og advarsler om Guds straf og ild i efterlivet. For Nadin har islam derfor altid mest af alt handlet om skam og skyld, og det er som om, at frygten helt har overtaget hendes indre liv. Hun frygter Gud så meget, at hun nærmest ikke kan holde sig selv ud. Hun bliver klar over, at hendes livsstil med alkohol, hash og fester til dels drejer sig om, at hun længes efter at forsvinde fra og glemme sig selv. Sommetider er hashen det eneste, der kan dulme hendes nerver og få hende til at slappe af.

Psykologen, der selv er muslim, er meget inspireret af sufisme, og det hun kalder kærlighedens vej. Som en del af behandlingen læser de og diskuterer Rumis spirituelle kærlighedsdigte. Via digtene og samtalerne med psykologen åbner en ny verden sig op for Nadin. Hun begynder at finde indre ro, og lærer at snakke direkte med Gud om sin angst, sine tanker og sine længsler. Gradvist begynder hun at opleve Guds barmhjertighed, nærvær og kærlighed i sit indre og ydre liv.

 

Koranvers:

De, der tror og gør gode gerninger, dem vil Den Barmhjertige give kærlighed. (19:96)

 

..Allah elsker de udholdende’ (3:146)  

 

Dette er Satan; han vækker frygt for sine venner. Dog, frygt ikke dem! Frygt Mig, hvis I er troende! (3:175) 

bottom of page